Tijekom 2024./2025. godine knjižnica OŠ „Srdoči“ po treći se put službeno uključila u eTw projekt “Uz čitanje riječi rastu (5)“ te tijekom cijele godine aktivno obilježavala razne važne (čitalačke) datume i sudjelovala u raznovrsnim ponuđenim, ali i internim školskih aktivnostima vezanim za knjigu i čitanje.

S obzirom da je riječ o školskoj knjižnici iste su često provođene s različitim uzrastima i mješovitim grupama učenika (npr. PB), pretežno učenika nižih razreda, a prilikom obilježavanja određenih datuma sudjelovali su i učenici viših razreda. Uključeni razredni odjeli bili su 1.b, 1.c, 1.d; 2.d, 3.a, 3.b, 3.c, 3.d, 4.a, 4.b, 4.c, 4.d te 5.b, 6.a, 6.b, 6.c i 6.d, 8.a i 8.b.
Sve realizirane aktivnosti prikazane su na školskim web stranicama knjižnice (do 31.12.2024. na staroj: https://web-arhiva.skole.hr/os-srdoci-ri/skola/knji_nica_/vijesti_iz_knji_nice.html, a od 1.1.2025. na novoj: https://os-srdoci-ri.skole.hr/vijesti-iz-knjiznice-2/) te u digitalnom školskom listu (https://padlet.com/antonijastrika/srdo-ki-puls-2024-2025-thjori812imbefg6); pod modulom Školska knjižnica. Usto redovito su objavljivane i na službenoj stranici eTw projekta, što će biti vidljivo u nastavku izvješća.
Prve (čitalačke) aktivnosti realizirane su već u sklopu Mjeseca hrvatske knjige. Međunarodni mjesec školskih knjižnica i Mjesec hrvatske knjige 2024. (pod motom: Pričaj mi…) otvoren je prvim službenim posjetom prvaša koji su slušali i obrađivali priče „Dome slatki dome“ i „Životinjska abeceda“, 2.d kreativno je obradio Poštarsku bajku, 3.d Ezopove Basne (i Put od autora do čitatelja), 4.d upoznao se s osnovama izrade grafita te tom tehnikom pokušao prikazati naslove omiljenih priča iz zbirke „Ja magarac“, a 2.c se upoznao s osnovama stripa te na temelju knjige „Durica“ izrađivao samostalni autorski strip u četiri kadra.







U sklopu istoga tradicionalno je obilježen i Tjedan ususret Halloweenu na kojem su ove godine sudjelovali učenici 1.b, 3.b i 3.d, slušajući priču „Mjesta ima na metli svima“ te gledajući istoimeni crtani film i pjesmu; a s učenicima 3.c obilježen je i Svjetski dan animiranog filma tijekom kojeg su čitali slikovnicu „O mišu i satovima“ te izrađivali autorske straničnike s temom prof. Baltazara.





I ove su godine u MHK-u organizirana i realizirana dva književna susreta: 21. studenog književnica Bojana Meandžija susrela se sa 60-ak odabranih učenika iz svih četiriju odjela 6. razreda, predstavljajući i ovaj put svoju knjigu „Trči, ne čekaj me!“. Interes za kupnjom potpisane knjige i ovaj je put bio iznadprosječan (17).

Drugi književni susret realiziran je 27. studenog i to s lokalnom autoricom Jadrankom Cetina koja je učenicima 2.a. i 2.b predstavila svoju slikovnicu „Ivanove note“. U njoj na djeci primjeren način opisuje djetinjstvo i početak profesionalnog puta našeg renomiranog skladatelja Ivana Matetića Ronjgova.

Ovogodišnji novitet bio je posjet bibliokombija školi. Učenici 5. i 4. razreda 6. studenog imali prilike posjetiti Gradski bibliokombi koji je, po pozivu kolegice Ritterman, došao pred samu školu te su učenici ondje mogli razgledati unutrašnjost istog i pitati knjižničarku Esteru sve što ih je zanimalo, kao i posuditi knjigu ako su članovi GKR-a.

Od važnih datuma u knjižnici je obilježen Festival prava djece: U tjednu od 11. do 15. studenog školsku knjižnicu su u više termina posjetili učenici svih četiriju odjela 4. razreda te se prilikom svog posjeta bavili zanimljivim, temama disleksije i (pretjeranog) korištenja mobilnih uređaja. U navedene odabrane teme knjižničarka i socijalna pedagoginja Dora Živković uvele su ih uz pomoć kratkih filmova ponuđenih u sklopu ovogodišnjeg Festivala, Disleksija i Prekid, nakon čega se poveo kratak razgovor o istome (na temelju njihova iskustva), a zatim su učenici pogledali tematske prezentacije i rješavali prigodne radne listiće koje im je za ovu priliku pripremila socijalna pedagoginja.
Međunarodni dan izumitelja obilježen je 11. studenog, u školskoj je knjižnici s učenicima 1.b, uz druženje s jednim od naših, ali i svjetski najpoznatijih znanstvenika – Nikolom Teslom. Knjižničarka je učenicima najprije pročitala slikovnicu „Snovi koji su nam donijeli struju“ o djetinjstvu i počecima velikih Teslinih izuma koji nas zadužuju još i danas, a nakon razgovora o slikovnici i zanimljivostima iz Teslina života učiteljica Matea svakom je učeniku dala personalizirani radni listić na kojem je morao nacrtati neki svoj izum koji bi mu olakšao svakodnevni život.
Od čitalačkih aktivnosti i suradnje u drugom polugodištu najponosniji smo na obilježavanje Međunarodni dana darivanja knjiga kada je u školi ponovo započeta humanitarna akcija za štićenike nove Dječje bolnice KBCRi na Sušaku. Zbog tehničkih problema primopredaja ove godine nije izvršena do kraja nastavne godine, ali je prikupljeno 50-ak slikovnica i dječjih knjiga koje će biti isporučene najesen.


Dodatna, ponuđena aktivnost u sklopu eTw projekta Uz čitanje riječi rastu 5 bila je Knjiga na dar“ u kojoj tradicionalno sudjelujemo od početka. Učenici 4.a i 4.b razreda povezali sa učenicima Lj. Gaja u Krapini te vršnjacima iz OŠ Jovana Dučića u Beogradu, ali je k nama, nažalost, do kraja godine pristigla samo knjiga iz Krapine dok je druga izostala.

Izvješće o Noći knjige, u obliku aktivnosti „Kućico moja, najljepši raju“ dostupno je na: https://os-srdoci-ri.skole.hr/zivotinjska-noc-knjige-u-nasoj-skolskoj-knjiznici/ i na Fb stranici projekta.

Neke od nevedenih izvješća s Fb stranice (Noć knjige, Dani medijske pismenosti te Srdočki „Plavi kaputić“ ponovno u Zagrebu i Kreativna lektira u 1. polugodištu) podijeljeni su i u primjerima dobre prakse (https://wakelet.com/wake/5LrH-3LqR2ZcTHJJTksdL)
- Na Facebook stranici projekta (https://www.facebook.com/groups/609065863085763/user/1574930366)
- objavljena su ukupno 24 izvješća o sljedećim aktivnostima:
- Kreativni lektirni maraton u knjižnici (14.5.2025),
- „Kućico moja, najdraži raju“: program za Noć knjige 2025. (23.4.2025.),
- Vazanj po nekadajnju (17.4.),
- Međunarodni dan dječje knjige i književni susret s Jasminkom Tihi-Stepanić (31.3.),
- Haiku radionica povodom Svjetskog dana pjesništva (27.3.),
- Prvi dan proljeća u knjižnici s prvašima i obrada Plesne haljine žutog maslačka (20.3.),
- Dan sigurnijeg interneta s 1.b, 3.a i 4.b (12.2.),
- Svjetski dan čitanja naglas s 3.b (7.2.),
- Međunarodni dan darivanja knjiga (5.2.);
- Radionica kreativnog pisanja na temu maškara i karnevala s četvrtašima (31.1.);
- Kreativne lektire u knjižnici u 1. polugodištu (28.12.2024.),
- Kreativna druženja i radionice u knjižnici tijekom 1. polugodišta (18.1.2025.),
- Obrada Nevidljive Ive s 4.b – izrada straničnika (26.11.2024.);
- Književni susret s Bojanom Meandžijom (21.11.2024.);
- Emotivna abeceda 1.b (na temelju Male priče o velikim slovima Z. Baloga);
- Dan školskih knjižnica obilježen posjetom DV „Planet mašte“ (12.11.2024.);
- Posjet Gradskog bibliokombija (6.11.2024.);
- Maraton kreativnih lektira za kraj Mjeseca školskih knjižnica (4.11.2024.);
- Obilježavanje Svjetskog dana aniiranog filma s 3.c – izrada straničnika (4.11.2024.);
- Ususret Halloweenu s prvašima (30.10.2024.);
- Životinjska abeceda s 1.b – straničnici i pantomima (16.11.2024.);
- Svjetski dan zaštite životinja s 1.b (4.10.2024.);
- Žinko u školi povodom prvog dana jeseni (30.9.2024.);
- Europski dan jezika + Svjetski dan znakovnog jezika s učenicima 8. razreda (25.9.2024.).



Od ostalih ponuđenih suradničkih aktivnosti uključili smo se te svoje aktivnosti objavili i u/na:
- STRANIČNICI: I ove godine naši učenici sudjelovali su u suradničkoj aktivnosti izrade i razmjene straničnika te su odabrani radovi učenika 1.b poslani na zajedničku izložbu koja je postavljena u Gradskoj knjižnici i čitaonici Belišće povodom Međunarodnog dana dječje knjige 2. travnja. Dostupno na:https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/uz-citanje-rijeci-rastu-5words-grow-reading-5/twinspace/pages/izrada-stranicnika-making-book-markers (str.58)
- PUTUJUĆA PJESMARICA (korelacija sa školskim PB-om): https://os-srdoci-ri.skole.hr/putujuca-pjesmarica-doputovala-u-produzeni-boravak/

- MEĐUNARODNI DAN DARIVANJA KNJIGA (4.a i 3.c) : https://padlet.com/knjiznicapetrovsko/me-unarodni-dan-darivanja-knjigom-d7o7ycia5jlw02pr

- ZAVIČAJNI ZAPISI. Radionica s učenicima 4.a i 4.b razreda ususret obilježavanju Dana materinskog jezika – pisanje na čakavštini. (21.2.2025.). Dostupno na: https://os-srdoci-ri.skole.hr/u-knjiznici-obiljezen-jos-jedan-dan-materinskog-jezika/



- PROČITANA MUDROST (1.a, 4.a i 4.b). Dostupno na: https://docs.google.com/presentation/d/1ACbMPUcb1w3_dq8K_wJnmwCEeqtxYt7p0Sj2PHMoOoQ/edit#slide=id.g312e22af0cf_1_0
- SIGURNOST NA INTERNETU: Obilježen 11.2., preuzetim materijalima s csi.hr. Sudjelovali učenici 1.b, 3.a i 4.b razreda. Izvješće dostupno na: https://os-srdoci-ri.skole.hr/dan-sigurnijeg-interneta-u-nasoj-skolskoj-knjiznici/ i na: https://padlet.com/jasenkahrv/sigurnost-na-internetu-ki4b561szjo7qbim
- VIDEOKONFERENCIJA s partnerima iz OŠ kralja Tomislava u Zagrebu; održana u okviru događanja ovogodišnje Noći knjige (24.4.2025.). Sudjelovali svi „produženci“, polaznici 3. razreda OŠ Srdoči, s učiteljicama Bernardom Sučić i Petrom Skočić; sudionici projekta 4.a i 4.b sa školskom knjižničarkom i četvrtaši iz Zagreba s njihovom učiteljicom Ivom Erak. Dostupno na:https://os-srdoci-ri.skole.hr/nas-prvi-etw-zoom-susret-s-knjigo-prijateljima-iz-zagreba/)

O završnim rezultatima i aktivnostima u okviru ovog projekta izvješteno je prilikom predstavljanja škole pred predstavnicima Vijeća učenika i gostima iz Erasmus projekta u holu škole, 2. lipnja 2025. čime je još jednom potvrđen naš novodobiveni status eTw škole:


Ukratko: Tijekom treće godine uključenosti školske knjižnice u eTw projekt UČRR(5) realizirane su brojne radionice, književni susreti i razne druge srodne aktivnosti vezane za knjigu i čitanje, a s obzirom da je osnovna premisa (naše) školske knjižnice kako je ona mjesto okupljanja te kulturno, informacijsko i medijsko srce škole, iste su provođene s gotovo svim učenicima razredne nastave te u suradnji s polaznicima produženog boravka te sporadično s učenicima viših razreda. Osnovna korelacija bila je ona s predmetima Hrvatskog jezika i/ili Likovne kulture, ali i Prirodom i društvom, RKT vjeronaukom, MPT Osobnog razvoja, Građanskog odgoja, IKT-om i dr.
Osnovna aktivnost bilo je čitanje: knjižničarke učenicima, učenika razrednim kolegama, zajednički; naglas u krugu itd., a potom su najčešće crtali najdraže scene, izrađivali plakate, smišljali razredne poruke i slogane, glumili itd. O svim provedenim aktivnostima redovito je izvješćivano na web stranici škole i knjižnice, sastavljen je i pozamašan prilog za školski list Srdočki puls, a većina provedenih aktivnosti (Noć knjige, 8. dani medijske pismenosti, aktivnosti vezane uz Knjigu na dar, Dan materinskog jezika, Međunarodni dan darivanja knjiga, kreativna lektira, Svjetski dan čitanja naglas, Advent u knjižnici:, Tjedan ususret Halloweenu i Tjedan izumitelja, književni susreti u MHK, Mjesec školskih knjižnica, EU dan jezika i dr.) objavljena je i na Fb stranici projekta.
Učenici su prilikom svake aktivnosti kontinuirano izražavali pozitivan stav i dojmove te iskazali jasan interes za nastavkom sudjelovanja u ovom i sličnim projektima i ubuduće.
Nensi Čargonja Košuta, stručna suradnica knjižničarka mentorica