2022-11-12 16:17:00

Krešimir Čanić i STEM radionica uoči finala MHK 2022. u knjižnici OŠ „Srdoči“

Na izmaku ovogodišnjeg Mjeseca hrvatske knjige, u suorganizaciji sa Školskom knjigom, knjižnica OŠ „Srdoči“ ove je godine ugostila Krešimira Čanića; zanimljivog promotora raznih vrsta znanosti i autora nekoliko slikovnica iz STEM područja.

Čanić je u OŠ „Srdoči“ tijekom svog dvodnevnog posjeta, 10. i 11. studenog, realizirao susrete s čak 250 učenika četiriju odjela 2. i 3. te dvaju odjela 4. razreda, a tijekom svojih predavanja ovom ih je prigodom educirao o osnovama astronomije (veličini planeta, crnih rupa, galaksija, svemira) i elektricitetu; dok im je u praktičnom dijelu prezentacije, pri izvođenju pokusa u kojima su aktivno sudjelovali i sami učenici, pokazao mogu li „jaja naučiti plivati“.

To su pokušavali tako što su u čašu s običnom vodom i jajetom koje su prethodno ubacili u nju postepeno dodavali sol i pokušavali postići da, uz miješanje soli na dnu, jaje ispliva na površinu. Pobjednički par bio je onaj koji je pri tome potrošio najmanje soli.

U drugom dijelu „jajolike“ STEM radionice učenici su morali zavrtjeti jaje i na sekundu ga dodaknuti prstom te utvrditi vrti li se jaje i dalje ili se potpuno zaustavi. Nakon što su zaključili da jaje ne prestaje svoju vrtnju u potpunosti Čanić im je objasnio da jaje u ovom slučaju zapravo „glumi“ Zemlju koju u određenom trenutku povijesti pogodi komet i kojoj se „unutrašnjost“ u tom trenutku uzburka, ali se planet zapravo i dalje vrti jer bi u slučaju njegova zaustavljanja život na njemu bio u potpunosti onemogućen: jedna strana planeta bila bi „spržena“ od Sunčeve topline, a na suprotnoj bi se sve zaledilo.

Najzanimljiviji dio radionice bilo je „sjedenje“ na jajima. Čanić je 30-ak jaja podjednake veličine najprije opteretio teretom od nekoliko natovarenih kutija, a nakon što ih je uklonio na ravnu je podlogu na njih položio i jednog učenika, dragovoljca, nakon čega je utvrđeno da (ako su jaja jednake veličine i nijedno „ne strši“) – sva jaja „prežive“ bez ikakvih posljedica!

Naš je gost za svoju izvedbu i demonstracije nagrađen gromoglasnim pljeskom svih oduševljenih učenika i nazočnih učitelja i pozivom da nam dođe opet i što prije. I to ne samo zbog zanimljivih rekvizita i pokusa, nego prvenstveno zbog činjenice da se ovakvim radionicama nemjerljivo povećava važnost i značenje STEM područja, kao i mogućnosti njegova utjecaja na razvitak mladih generacija.

Nensi Čargonja Košuta, školska knjižničarka-mentorica


Osnovna škola "Srdoči" Rijeka